Nicolae Gheorghe nu e pakivalo, a spus-o Ciprian Necula. Exegeza operei mai e necesară?

Domnule Vasile Ionescu,

Acum doi ani am fost invitat la Muzeul romilor rudari din București, neștiind că mă duc la o …pomană. Eu până atunci nu auzisem de Nicolae Gheorghe pentru că mă preocupa să citesc clasicii hinduși și teologia antică creștină. La agapă erau adunați o mulțime de kashtale care se prezentau pe rând cu expresia   SUNT ROM ȘI EU SUNT PRODUSUL LUI NICOLAE GHEORGHE. Erau toți doctoranzi, și dovedeau o lipsă de personalitate și mutilare psihică pentru care Nicolae Gheorghe s-ar fi simțit rușinat, cred eu pentru că am văzut că era un om relativ sincer. Acei doctoranzi nu aveau identitate,refugiindu-se identitar într-un om supus greșelii ca și ei. Nu am auzit pe niciunul să vorbească romanes, DEȘI SPUNEAU CĂ SUNT ROMI. I-am suportat pe acești depersonalizați viitori reprezentanți ai romilor cu stoicism din cauză că am înțeles că se comemora trecerea la cele veșnice a unui om.
Nu înțeleg necesitatea raportării culturii rome la cultura românească. Eu ca să mă auto-definesc nu am nevoie de cultura română, pentru că eu am crescut în romanimos-țigănie. Romii romane, autentici adică, nu sunt impresionați de doctoratele nimănui, atât timp cât acești doctoranzi nu sunt în stare să-și arate scumpa mutră pe la romii săraci care sunt nevoiți să fure și să se prostitueze ca să trăiască. Doctoratele rudarilor nu produc cinci pâini și doi pești pentru cei cinci mii de romi creștini însetați de apa cunoașterii și hrana milei creștine.
Despre morți, numai de bine
După ce toti doctoranzii și-au terminat speechurile, am auzit una tare de la Ciprian Necula, învățăcelul lui Nicolae Gheorghe. Zicea Ciprian Necula:
Niciodată în zece ani cât timp am fost primit în casă, nu m-a chemat la masă Nicolae Gheorghe. El mânca, și eu mă uitam la el cum mănâncă.
 
 
Aceste vorbe m-au contrariat, căci inițial crezusem că Nicolae Gheorghe a fost un om desosebit.
Trăsătura principală a unui rom pakivalo, este aceea că oferă o masă pakiv îmbelșugată oricărui om care-i întră în casă, spunând vorbele rituale Pachiv tukă- onoare ție. Onoarea casei rezidă însăși în onorarea oaspetelui. Se vede treaba că nu s-a știut nimic despre noi.
Dacă Nicolae Gheorghe nu a oferit mâncare elevului său, asta înseamnă că nu a fost pakivalo-onorabil. Nu văd rostul dedicării Festivalului Pakivalo lui Nicolae Gheorghe cu poza acestuia pe afiș.
Nu văd rostul următoarului  citat adresat de dumneavoastră mie:
„N-ar merita criticat Ciprian, pentru că e singurul care caută o continuitate a ideilor lui Nicolae Gheorghe, chiar dacă Festivalul Pakivalo nu și-a găsit o identitate
 
Eu știu că exegeză și hermeneutică se face pe texte sfinte sau opere complexe, nu pe vorbele unui om neștiutor auto-declarat ca Nicolae Gheorghe care spunea în interviul din Rom sau Tigan:
Deci am fost, sunt… m-am identificat ca ţigan, ca Gypsy,rom, Roma, deci toate chestiile astea s-au învăluit în mine aşa ca o ceapă care se dezvoltă, dar undeva în fibra mea a rămas perplexitatea acelei întrebări: de ce eşti tu ţigan? Şi nici acum nu ştiu de ce sunt...(pagina 314, Rom sau Tigan, dilemele unui etnonim în spațiul românesc)
Interviul dintre N. Gheorgh și Iuliu Rostaș a avut loc în 2011. El s-a născut în 1946. Întâlnirea cu țăranul necunoscut care l-a întrebat  De ce ești tu țigan? a avut loc în 1965. Timp de 46 de ani Nicolae Gheorghe nu a fost în stare să înțeleagă istoria poporului rom, și să-și poată da un răspuns la întrebarea adresată de un necunoscut, întrebare care l-a frământat toată viața? Țăranul acela reprezenta poporul român care ne întreabă acum pe noi toți de  ce suntem romi , căci românii ne știu de țigani. Nicolae Gheorghe a terminat facultatea de Filosofie și Sociologie, și timp de 46 de ani nu a reușit să răspundă  la întrebarea legitimă a unui țăran turmentat desprins parcă din operele lui Caragiale:
Am ajuns într-o dimineaţă, la Târgu-Neamţ ca să mergem la mănăstirea Neamţ. Am trecut pe lângă piaţă, era „zi de târg”… şidintr-o cârciumă a ieşit un târgoveţ, roşu la faţă, noi eram lângă biciclete, s-a oprit in faţa mea şi mă întreabă: „Bă, de ce eşti tu ţigan?” Aşa, dintrodată! Şi am rămas perplex, pentru că nu era o discuţie pe care să o fi avut cu prietenul meu despre asta. Colegul meu nu mă ştia ca ţigan. Eu eram după ani de zile de când nu discutam despre chestia asta, ascundeam „etnia” mea, sau nu era relevantă pentru mine în relaţia cu el şi cu alţi colegi din şcolile militare.
Nicolae Gheorghe a fost expertul romilor de pe timpul lui Ceaușescu, după cum aflăm de pe wikipedia:https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolae_Gheorghe
Dacă un expert este necunoscător, atunci toți discipolii săi, cum sunt? Toți acei doctoranzi care spuneau la comemorare Eu sunt produsul lui Nicolae Gheorghe. Mă întreb țigănește, ce fel de produs sunt ei?
Ce să caute Ciprian Necula în ideile lui Nicolae Gheorghe? Omul nu a fost în stare să înțeleagă 46 de ani ce înseamnă să fii țigan. Ce să înțeleagă din tradiția romilor pakivale, ținând seama că nici romii ursari, nici corbenii, nici spoitorii nici ciubotarii, nici florarii, nici cocalarii nu au auzit de tradiția noastră a pakiv-ului.
Semnează un rom pakivalo, dar țigan sadea acum, că m-am dezbrăcat de caracter criticând pe marele dispărut care a produs atâtea produse doctorante.
Cîrpaci Marian Nuțu.
Reclame

Autor: naayram

naayram@gmail.com

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s