Festivalul Pakivalo- o bulibășeală rudărească

Festivalul Pakivalo- bulibășeală  rudărească  nefondată

În lumea asta avidă de cunoaștere oamenii au sistematizat cronologic  și au dogmatizat orice tradiție. I-au conferit putere de taină sau teologumenă, în cazul ortodoxiei. Romii nu și-au scris tradiția, si au venit rudarii să le explice românilor că ei sunt …romi, dar nu orice, ci cea mai înaltă castă, adică Pakivale- cei onorabili. Romii rudari moderni, au simțit nevoia de legitimitate și au ciordit de la ultimii mohicani ai pakivale-ilor un concept care a fost un mod de viață. Și este încă pentru unii dintre noi. Acum, este foarte interesant pentru români să audă că  țiganii au onoare… Așa că hai să ne auto-inventăm.  Vasile Ionescu îmi scrie mie că sunt eugenist că nu accept canonul conceptual impus de niște rudari dezetnicizați. Canon conceptual..hmm  Pakivalo nu este un canon inventat de oameni moderni, ci este o CUTUMĂ. Nu aparține decât romilor care au sânge de pakivale. Nu poate gabor fi un rom ursar, nici un spoitor nu poate fi rom tismănar. Într-o discuție pe email Vasile Ionescu  a zis bine că termenul de pakivalo este vag:

N-ar merita criticat Ciprian, pentru că e singurul care caută o continuitate a ideilor lui Nicolae Gheorghe, chiar dacă Festivalul Pakivalo nu și-a găsit o identitate, iar formulările sale publice tip “nici român, nici țigan sau rom, ci doar om’’ contrazic chiar ideile maestrului său (pentru care identitatea a fost o rană a stigmatizării), care afirma ’’aş vrea să mor, ca om, sau ca ţigan, dar n-o să pot să mor ca rom.’’. E aici o continuitate frauduloasă a Celuilalt Nicolae, care și-a renegat în ultimii ani perspectiva incluziunii nediferențiate, mainstreaming-ului, cosmopolitismului și sacralității drepturilor omului. În fine, codificarea corectă a lui NG ne va face să avem opinii și acțiuni comune!

Nu văd cum putea Nicolae Gheorghe să codifice ceva ce nici romii pakivale moderni nu pot explica în totalitate. Noi știm că ești pakivalo doar dacă te-ai născut în familie de pakivale. Așa cum ești ursar dacă te-ai născut între ursari. Eu ca rom născut în familie de pakivale pot să spun că romul pakivalo respectă în primul rând sfinții ortodocși, oferind o masă bogată numită pakiv ,celorlalți romi pakivale. După asta se vede că e pakivalo un rom. Apoi generozitatea sa trebuie să se extindă asupra oricărei ființe aflată în necaz. Ceea ce nu văd la Ciprian Necula. Omul declară cu nesimțire că:

Vreau să nu mă înțelegi greșit. Eu nu mă lupt pentru rromi ca națiune. Consider că sînt un lucru artificial națiunile, mi se pare stupid să mori pentru români sau să mori pentru rromi, adică pentru niște milioane de oameni pe care nu-i cunoști, care sînt foarte diferiți între ei și pe care-i lipești artificial. Eu sînt adeptul individualității. La rromi sînt optsprezece subgrupuri, care nu se plac între ele, sînt foarte diferite. Ideea de unitate politică, culturală e o prostie. Cum să te lupți pentru rromi, în general, cînd ei sînt atît de diferiți?

http://www.kmkz.ro/de-pe-teren/interviu-dezvaluiri/ciprian-necula-romania-sa-se-numeasca-valahia-ca-sa-nu-mai-fie-confuzia-cu-rromii/

Deci el, Ciprian Necula  nu vrea să lupte pentru romi. Celelalte cuvinte ale sale chiar dacă în mintea sa au avut alt sens, nu mai contează. Nu văd cum i se poate acorda premiul de Pakivalo.  Domnule Vasile Ionescu, acum ar merita criticat Ciprian Necula? Mai vorbește Ciprian de 18 subgrupuri de romi… realitatea e că sunt sute de grupuri dar sunt toți romi căci vorbesc o singură limbă.

Eu am cercetat vreo 20 de ani, întrebând romii pakivale bătrâni despre tradiția noastră. Informațiile primite de la ei, coroborate cu cercetările mele mele m-au dus la rezultate surprinzătoare pe care le voi publica într-o zi. Eu pot pe baza cercetărilor mele completate de o bibliografie serioasă să datez cu certitudine unde și când a început tradiția pakiv.

Nicolae Gheorghe pe de altă parte declară senin în rimă de haiku și harakiri:

N.G.: Şi dacă poţi avea acces la resurse jucând cartea romilor e bine, pentru că la un moment dat toţi suntem romi. (Rom sau Tigan, pagina 336)

Deci e BINE că ai acces la resurse, jucând cartea romilor. Pentru domnia sa totul era un JOC DE CĂRȚI…Poker sau un joc mai de societate ONG? Tot Nicolae Gheorghe dezinformează societatea românească afirmând că romii cred că românii sunt NEOAMENI:

I.R.: Adică ar duce la prejudecata faţă de romi; este şi o vorbă: „Nici răchita nu e pom, nici ţiganul nu e om.”
N.G.: Nu e om, da! La rândul lor romii, cei din „neamuri” (sau de clan, cum zicem în aceasta discuţie) spun că gagii sunt suboameni. Deci poţi să faci cu el orice, să-l păcăleşti, cel mai bine e să-l păcăleşti, nu? La limită, poţi chiar să îl omori, aşa cum şi gagiul te poate omorî pentru că eşti rom (în sens tradiţional)sau/şi ţigan, în sens social. Adică îţi baţi joc de om, pentru că oricum este spurcat, este neom… (Rom sau Tigan, pagina 321)

Eu nu știu ce neam de romi o fi studiat Nicolae Gheorghe, dar este evident că nu pe romii pakivale din Banat. Am înțeles că ar fi învățat romani de la familia Cioabă. Aș fi curios ce ar spune acești romi despre dezinformarea grotească produsă cu bună știință. Ce idee îsi fac românii care citesc cuvintele licențiatului în filozofie? Filozofie am zis, cu z de la zoon- întunerec.

Eu propun virtualului candidat la rangul de pakivalo să mergem împreună în niște sate din Banat și să declare dumnealui romilor pakivale că și el este pakivalo. Eu vă spun că ei îl vor întreba în romani, iar el romani nu știe, sau dacă știe, știe un alt dialect. A căzut testul Shiboleth. Apoi îl vor întreba cine este tatăl și mama lui. Necunoscut fiind, va lua o mamă de bătaie deo  va ține minte toată viața sa. La romii pakivale trebuie să îți demonstrezi apartenența genetică, și alții să garanteze pentru tine.

Pentru că există atâtea grupuri de romi, eu mă întreb de ce nu și-au ales  rudarii dezetnicizați să se numească  Richinar Rom (Rom Ursar), Horahai Rom(Rom Turcit) sau mai corect, Rudar? De ce este nevoie de un Festival Pakivalo, când romii pakivale nu primesc alți romi  la masa onoarei-pakiv, considerându-se că se înjosesc? O spune Carol Miller în Respect and Rank Among the Machvaia Roma.

Acum mă întreb oare este Ciprian Necula demn de rangul de Pakivalo-Onorabil, când spune că el nu luptă pentru romi? Sau a fost Nicolae Gheorghe onorabil când a spus în Rom sau Tigan, că el vrea să moară ca un țigan, ca un om, nu ca un rom? După părerea lui Nicolae Gheorghe, romii nu sunt oameni:

Revenind la „firul roşu” al discuţiei noastre… dacă o să mor, dacă dialoghez cu moartea constant, aş vrea să mor, ca om, sau ca ţigan, dar n-o să pot să mor ca rom. Adică nu sunt, nu mă calific ca rom şi atunci mă simt mai complet şi mai confortabil ca ţigan… (Rom sau Tigan, pagina 328)

Eu sincer să fiu nu am auzit niciodată în limba romani expresia ȚIGAN PAKIVALO, însă am auzit autonimul PAKIVALO ROM.

Pakivia-sa, O Pakivalo Rom, Cîrpaci Marian Nuțu

Bibliografie

http://www.kmkz.ro/de-pe-teren/interviu-dezvaluiri/ciprian-necula-romania-sa-se-numeasca-valahia-ca-sa-nu-mai-fie-confuzia-cu-rromii/

Rom sau Tigan, dilemele unui etnonim în spațiul românesc, editura Institutului pentru studierea problemeilor minorităților naționale, Cluj 2012

Journal of the Gypsy Lore Society ser.5,v.3-4 1993-1994.

Reclame

Autor: naayram

naayram@gmail.com

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s