Pakivalo- o problema noua/Ciprian Necula

Pakivalo-o problema noua

Anul trecut am fost martor la un eveniment in care se incerca aplicarea unei notiuni traditionaliste rome la romii kashtale.
Adica declararea unei intregi grupe sociale rome netraditionaliste(Kashtale) ca si Rom Pakivale,doar pe ideea instruirii acestora la nivel inalt in scolile Gajikane(romanesti).
Partea buna a acestei incercari este ca se incearca deschiderea intelegerii romilor pentru majoritarii romani. A fi Pakivalo-Onorabil in societatea traditionala presupune calitati deosebite. Nu poate Pakivalo fi orice rom.Societatea romilor a fost si este stratificata pe trepte.Vorbim aici despre o veritabila ierarhie. In varful ierarhiei sta Rom-ul Pakivalo. Acesta respecta reguli universal recunoscute ca fiind apanajul oamenilor onorabili,insa Rom-ul Pakivalo mai trebuie sa aibe APARTENENTA GENETICA.Exista aproape in toate grupurile rome(Caldarari,Corturari,Gabori etc..)o categorie aparte de romi. Acestia sunt Romii Pakivale.Principiul pe care se claseaza ca fiind Pakivale(onorabili) este unul foarte vechi,fiind o cutuma.Romii Pakivale se casatoresc doar cu femei din neam de romi Pakivale. Pakivale-ii respecta legile bisericesti,alegandu-si un Sfant Protector(familia mea o are pe Sfanta Parascheva). De ziua sfantului se cheama preotul si toti romii Pakivale la masa Pakiv-a onoarei Sfantului.Preotul sfinteste masa si ia parte la discutii activ,impartasind cunoasterea teologica minima co-mesenilor romi. Fiecare familie de romi Pakivale respecta acest obicei in Caransebes.Fiecare membru al comunitatii de romi Pakivale,urmeaza acest obicei,de a avea un sfant protector si de a oferi o masa Pakiv incinstea acestuia. La nunta(abiav), masa se numeste de asemenea Pakiv-a onoarei,pentru ca mireasa este Pakivali-virgina.Rom-ul Pakivalo respecta legile bisericesti.Un rom Pakivalo respecta legile romanesti, munceste corect. Daca un rom vrea sa-si ia nevasta Romni Pakivali, iar tatal fetei afla ca acesta bea alcool,fura sau are orice tip de viciu,atunci nu primeste mana fetei.Aceasta este diferenta dintre romii Pakivale si celelalte grupuri rome.
Informatia ca a fi rom Pakivalo presupune apartenenta la o linie genetica veche de romi Pakivale, poate fi extrem de iritanta pentru anumiti romi kashtale care doresc sa fie identificati in societatea romaneasca ca fiind Pakivale, impunand un vechi concept de sanguinitate intr-o cultura romaneasca habarnista despre traditiile rome.
Nu se poate ca un rom Kashtalo sa fie Pakivalo dintr-un singur mare motiv: nu face parte dintr-o linie genetica de Pakivale.Nu isi poate demonstra originea.Nu poate sa aibe apartenenta la o comunitate de Rom Pakivale pentru ca majoritatea Kashtale-ilor s-au desprins de sute de ani de traditie.Un rom Kashtalo are sangele foarte diluat,de aceea romii evita casatoria cu Kashtale.Nu din rasism,ci din cauza ca „un Kashtalo te lasa sa mori”. Intotdeauna Kashtale-ii s-au crezut romani,nu romi.Si asta pe un singur criteriu:”Noi nu vorbim limba Romani,deci nu suntem Romi!”. Kashtale-ii totdeauna i-au evitat pe romii autentici. Deci, daca esti negru si nu vorbesti limba nu esti negru!
Dar dupa Revolutie,toti Kashtale-ii si-au dat seama intr-o pornire entuziasta motivata de orizontul banului ca sunt Romi. Si asa ca s-au declarat romi la notarul public… Restul il cunoasteti: la televizor kashtale-ii care nu se implica in viata comunitara si zic „Pe mine nu ma intereseaza limba Romani” (dar s-au declarat „Rom” la notar,asta sanki se numeste „asumarea etniei”), muzica Kashtale-ilor este la televizor, manelizand cultura muzicala traditionala a romilor si a romanilor.In functii guvernamentale sunt aproape toti kashtale, iar daca unul a fost rom autentic,trebuie sa devina si el kashtalo.Ce inseamna sa devina Kashtalo? Pai sa uite ca este Rom! Daca uiti ce esti,NU MAI VREI SA AJUTI PE SEMENII TAI,caci nu te identifici cu ei,nemaivorbind limba Romani(„eu nu sunt tigan ca nu stiu limba”)! I se impune subtil, subliminal aproape sa nu ajute decat pe Kashtale.Si asa ca romii autentici nu mai au de facut un singur lucru, vazand ca cei abilitati de Guvernul Romaniei nu le ofera ajutor… sa fure,ca filozofie pe burta goala nu face nimeni.Kahstale-ii de multi ani,au renuntat la calea Romanimos-ului,uitandu-si limba. Nu se stie din ce grupuri rome au facut parte parintii lor.
La romii traditionalisti, identitatea o da descendenta paterna. Deci,daca romii kashtale nu stiu cine le-au fost stramosii nu pot fi Pakivale.Pot fi cel mult Rom Kashtale Lache(buni),insa nu pot fi Pakivale!
Imi amintesc cum la respectivul eveniment un celebru Kashtalo(CIPRIAN NECULA) mediatizat la televiziuni mi-a zis cu dispret „PE MINE NU MA INTERESEAZA LIMBA ROMANI”. Eu il intreb pe aceasta cale : Pai atunci de ce ti-ai asumat etnia,doar ca sa ajungi cineva? Atunci acest Kashtalo celebru si-a manifestat URA cunoscuta de secole fata de limba Romani,limba a carui nume Rom si l-a asumat la notarul public.Pur si simplu a facut la fel ca toti kashtaleii cand zic „Eu nu sunt tigan ca nu stiu tiganeste”.
Frate,nu incerc sa te discreditez pe calea aceasta,te-am respectat foarte mult,mai mult decat pe toti Kashtale-ii la un loc,dar am fost foarte trist cand te-am auzit ca ai spus ca nu te intereseaza limba Romani.Cu alte cuvinte nu te intereseaza poporul Rom.

Si ca sa vedeti ca romii Pakivale peste tot in lume se bazeaza pe linia genetica aceasta fiind o cutuma milenara la romi,(o voi dovedi in viitoarea mea carte),va rog sa cititi „descoperirea” unui antropolog american(caci noi romii o stiam demult):

Respect and Rank Among the Machvaia Roma,by Carol Miller
The Machvaia Roma of California have a propensity for ranking and believe respect is significant to an auspicious status.
They contend,on the basis of purity of bloodlines,wealth,and estimable lifestyle,the succes of their manner of occupation
-their women are famous as fortune tellers-that they are destined by INHERITANCE to be the „PEOPLE OF RESPECT”.
According to Goffman(1963:6-7),the Gypsies „insulated by their alienation,protected by identity beliefs of their own,they take refuge
in „A SEPARATE SYSTEM OF HONOR”…They call themselves „THE PEOPLE OF RESPECT”.

The more and Less Estimable
Earmarked for special demonstrations of respect would likely be the Patchivalo Rom,the man who is „up” in the range of respect, the Latchivalo Rom(the good Rom),the Barvalo Rom(the rich man), the Ashundo Rom(the Rom who is popular and renowned for the „right” reasons of a family-oriented lifestyle).and anyone, male or female, who might be considered particularly lucky, talented, generous, and succesful. (page 83 vol 5 /Journal of the Gypsy Lore Society ser.5,v.3-4 1993-1994.)

Respect si rang intre romii Macivaia din California

Romii Machvaia din California au o predilectie pentru ierarhizare si cred ca respectul este semnificativ pentru un statut auspicios.Ei sustin,pe baza PURITATII GENETICE,bogatiei,si modului de viata demn de respect-femeile lor sunt celebre ca „ghicitoare”-ca ei sunt destinati prin MOSTENIRE sa fie „Oamenii Onorabili”-ROM PAKIVALE.Dupa Groffman, romii izolati prin instrainarea lor, protejati prin traditii de identitate proprii, EI se refugiaza INTR-UN SEPARAT SISTEM DE ONOARE”(PAKIV)…Ei se auto-denumesc „Oamenii Respectabili”.

Cel mai mult si cel mai putin respectabil

Destinat pentru demonstratii speciale(manifestari) ale respectului este Pachivalo Rom,omul care este „primul” in ierarhia respectului, Latchivalo Rom(cel bun), Barvalo Rom(cel bogat), Ashundo Rom (rom cunoscut intre romi ca fiind familist) si oricine altcineva care este considerat norocos,talentat,
GENEROS,si plin de succes.((page 83 vol 5 ,Journal of the Gypsy Lore Society ser.5,v.3-4 1993-1994.)

http://m.dexonline.ro/definitie/cutum%C4%83
CUTÚMĂ, cutume, s. f. Normă de drept consfințită printr-o practică îndelungată; consuetudine, obicei. ♦ (În vechiul drept) Obiceiul pământului. – Din fr. coutume.
Sursa: DEX ’09 (2009) | Adăugată de LauraGellner

CUTÚMĂ, cutume, s. f. Normă de drept consfințită printr-o practică îndelungată; consuetudine, obicei. ♦ (În vechiul drept) Obiceiul pământului. – Din fr. coutume.
Sursa: DEX ’98 (1998) | Adăugată de gudovan

Autor:CIRPACI MARIAN NUTU, un rom a carui familie origineaza din satul Maciova,j udetul Caras-Severin, sat dupa care si-au luat numele romii Machvaia. Ca dovada romii Maciovaia sunt din Caras-Severin cititi:

http://www.santacruzpl.org/history/articles/496/
In California Romani populations are found now at least in the Sacramento, San Francisco Bay, and Los Angeles areas. (Lacking other information about this, I infer it from http://www.lachurch.net 2005, the website of God’s Gypsy Christian Church in Los Angeles.) The Machvaia Rom group, originally from ROMANIA, is strongly represented in the Bay area, and numerous studies have been made of the life and customs of these Machvaia people. (These are reported in the Journal of the Gypsy Lore Society, Series 5, Volume 2, Number 1, February, 1992, pages 19-59, „Health and Illness Among the Roma of California,” by Anne Sutherland; Series 5, Volume 4, Number 2, August, 1994, pages 75-94, „Respect and Rank Among the Machvaia Roma,” by Carol Miller; and Series 5, Volume 7, Number 1, February, 1997, pages 1-26, „Luck: How the Machvaia Make It and Keep It,” by Carol Miller. Renamed Romani Studies in 2000, this scholarly journal is a prime source of information about the Roma. The website http://www.gypsyloresociety.org 2005 contains a sketch of American Gypsy Roma history as well as information about how to contact the society)

Anunțuri

Autor: naayram

naayram@gmail.com

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s